Tandemová výuka na naší škole
V průběhu celého letošního školního roku u nás na škole probíhala v některých hodinách tandemová výuka. To znamená, že v jedné třídě vyučují najednou dva kvalifikovaní učitelé. Tato výuková metoda je pro žáky přínosná především proto, že od učitele dostávají větší podporu a individuální péči. I pro nás učitele je to ale obrovská výzva. Je třeba odhodit zábrany a naučit se spolupracovat a synchronizovat své přípravy.
Do tandemové výuky se zapojily paní učitelky Petra Stárková, Pavla Homolková a Iva Štouračová. Tandemově se učilo v 7. třídě v češtině a němčině, v 8. třídě v dějepise a němčině a v 9. třídě v češtině a němčině. Pro žáky byla výuka rozhodně zajímavým zpestřením a pro paní učitelky potvrzením toho, že neusínají na vavřínech, ale jdou ve své práci správným směrem.
Sedmáci si zahráli na reportéry a vyzpovídali paní učitelky ohledně tandemu:
PS: Petra Stárková, IŠ: Iva Štouračová, PH: Pavla Homolková
- Baví vás tandem?
PS: Ano, považuji jej za moderní styl výuky. Jsem ráda, že na naší škole můžeme tandem při výuce využívat.
IŠ: Baví, je to možnost, jak si rozšířit své obzory a naučit se něco nového.
PH: Uznávám, že jsem měla zpočátku obavy, jak se nám bude dařit. Je ale skvělé přijímat výzvy, máte potom velkou radost, když je pokoříte!
- Jak vás napadají aktivity, abyste se na nich shodly?
PS: Kombinujeme tradiční vyučování s inovativním, kdy se snažíme do výuky vkládat nové a moderní prvky. Nápady přichází od obou pedagogů a nebývá problém se na plánování hodiny dohodnout.
IŠ: Vše je o společné komunikaci a plánování. Snažíme se propojit nápady nás obou a přizpůsobit je dané vyučovací hodině.
PH: Nejprve si vytyčíme cíl hodiny, potom už se jenom doplňujeme v nápadech a metodách, které ve výuce použijeme. Určitě se i vzájemně inspirujeme.
- Už jste se někdy pohádaly?
PS: Taková situace zatím nenastala. Jsme nakloněni kompromisům a dost často dochází k vzájemnému propojování a rozšiřování navržených postupů.
IŠ: Ne 😊. Jelikož jsme stejná „krevní skupina“, máme i podobné pohledy na styl výuky. Zatím jsme nenarazily na žádnou neshodu ohledně způsobu vyučování.
PH: Tahle otázka mě opravdu rozesmála. Naštěstí ne! Chováme se k sobě s respektem, nikdy jsem ve vzájemné komunikaci nezaznamenala ani sebemenší napětí.
- Nenudí se ta druhá?
PS: Určitě ne, je více času na sledování pokroku žáků a na pomoc těm pomalejším nebo na další rozvoj těch rychlejších.
IŠ: Myslím, že „ta druhá“ dává mnohdy větší pozor než někteří žáci 😊. Není tu prostor pro to, abych přestala vnímat, ale naopak se soustředím na to, jak druhá paní učitelka komunikuje, vysvětluje látku a jak reagují žáci. Je to příležitost k tomu, abych se naučila něco nového od kolegy, podívala se, jak pracuje někdo jiný. Společně pak po hodině probíráme, co se nám podařilo, co se by se mohlo příště udělat lépe.
PH: Naopak! Když zrovna nevedu výklad, užívám si pohled na své žáky při práci s druhým učitelem, pozoruji jejich reakce a kdykoli můžu poradit, pomoci, mám na to prostor. Když zrovna učím já, můžu se stoprocentně spolehnout, že nápomocná bude paní učitelka.
Děkujeme všem žákům za skvělé přijetí tandemové výuky a sobě navzájem za podporu, spolupráci a touhu objevovat nové příležitosti!
PS + IŠ + PH


